123 456 7890

SJK:n markkinointiakatemia yhteistyössä luovan markkinointitoimisto BSTR:n kanssa alkoi virallisesti toukokuun alussa, kun ensimmäinen harjoittelija aloitti tehtävässä. Kulttuurituottajaopiskelija Minna Mäki-Kuusela valikoitui paristakymmenestä hakijasta ja hänen neljän kuukauden harjoittelustaan on jäljellä enää pari päivää.

–Näin harkan loppuvaiheessa voi sanoa, että harjoittelupaikkana SJK on ihan huippu. Olen päässyt mukaan monenlaiseen kuten brändin rakentamiseen, digitaaliseen markkinointiin, sosiaaliseen mediaan, tapahtumatuotantoon ja fanien sitouttamiseen. Mulla on ollut ainutlaatuinen tilaisuus oppia suoraan SJK:n ammattilaismarkkinointitiimiltä ja BSTR:n kokeneilta markkinointiasiantuntijoilta, Minna Mäki-Kuusela kommentoi.

SJK Markkinointiakatemia on rakennettu yhteistyössä markkinointitoimisto BSTR:n kanssa, joka tarjoaa markkinointiakatemialaisille mahdollisuuden saada lisäkoulutusta eri aihealueista. Mikäli harjoittelija on kiinnostunut vaikkapa valokuvauksesta, voidaan hänet lähettää BSTR:n matkaan valokuvauskeikalle asiakkaan luo. Minna Mäki-Kuusela on osallistunut BSTR:llä koulutukseen, joka on sisältänyt infoa mm. markkinoinnin suunnittelusta ja some-mainonnasta.

–BSTR:llä olen päässyt muun muassa ihan huikeille yksityisoppitunneille. Oppitunnit ovat selkeärakenteisia ja aina voi kysyä jälkikäteen jos tulee jotain mieleen, tarvitsee lisäinfoa tai työkaluja. Sain myös omalle kameralleni käytännön oppitunnin, joka on auttanut ihan valtavasti laadukkaiden kuvien ottamiseen. Oman kameran käyttö myös monipuolistaa työntekoa, mutta se ei missään nimessä ole pakollinen, Mäki-Kuusela lisää.

Mäki-Kuuselan mukaan työtä helpottaa se, että pelaajat ovat sitoutuneita markkinointiin ja lähtevät innolla mukaan kuvauksiin. Pelaajien kanssa kuvausaikatauluja sopiessa tarvitaan usein englannin kielen taitoa.

–SJK:lla arkipäivät koostuvat usein mainoksien tekemisestä ja niiden suunnittelusta, uutiskirjeen kirjoittamisesta, pelaajien kuvaamisesta, kuvauksien suunnittelusta ja editoinnista aina sosiaaliseen mediaan julkaisuun asti. On ihan huippua, kun saa itse miettiä minkälaista sisältöä esim. TikTok:iin laitetaan ja millä aikataululla. On myös hieno nähdä oman työnsä jälki kun seuraajamäärät nousee ja kommenteissa saa hyvää palautetta, sekä pyydetään lisää videoita. Työn saa hoitaa itsenäisesti, mutta aina saa apua kun pyytää. Työyhteisöön oli heti tervetullut olo, työporukka on mukava ja äärimmäisen ammattitaitoinen, Mäki-Kuusela luonnehtii työpäiviä SJK:ssa.

Yksi markkinointiakatemian tärkeimmistä anneista harjoittelijoille on verkostoituminen. SJK:n laajan kumppaniverkoston kanssa toimiessa pääsee tutustumaan paikallisiin yrityksiin ja niiden taustalla toimiviin vaikuttajiin.

–SJK Markkinointiakatemiaa pidän myös äärimmäisen hyvänä mahdollisuutena verkostoitua eri yritysten kanssa ja saada omalle työlleen näkyvyyttä, mikä on tärkeää kaikille opiskelijoille. Täällä pääsee työskentelemään erilaisissa projekteissa, ottelutapahtumissa ja kampanjoissa, saaden arvokasta työkokemusta ja näkökulmaa urheilumarkkinoinnin maailmaan, Mäki-Kuusela listaa.

Mäki-Kuusela on harjoittelunsa aikana työskennellyt niin SJK:n kuin OmaSp Stadioninkin markkinointitiimien apuna.

–On mahtavaa, että ensimmäisenä markkinointiakatemialaisena aloitti juuri Minna. Hän on tuonut sangen kompaktiin markkinointijoukkueeseemme intoa ja osaamista, joka on aivan varmasti näkynyt myös SJK:n sosiaalisen median kanavissa, kuten TikTokissa. Minna on suorittanut erilaisia markkinointiin liittyviä kokonaisuuksia hyvinkin itseohjautuvasti, joka on tärkeää. Hän on omaksunut nopeasti uusia asioita, ja asettaa riman tuleville markkinointiakatemialaisille korkealle, kertoo Tommi Kilpiö Seinäjoen Jalkapallokerhosta.

Minna Mäki-Kuuselan opinnot Seinäjoen Ammattikorkeakoulussa jatkuvat vielä. Tulevaisuudessa hän on kiinnostunut oman yrityksen perustamisesta.

–Nyt otan loppuharjoittelusta kaiken ilon ja opin irti ja palaan syksyllä koulunpenkille takaisin, Mäki-Kuusela päättää.

SJK Markkinointiakatemia-työharjoittelu on suunnattu markkinointi- media- ja viestintäalojen sekä esimerkiksi kauppatieteiden tai liiketalouden opiskelijoille, mutta akatemialaisten tehtävänkuvia voidaan muokata myös monen muunlaisen taustan omaaville hakijoille. Harjoittelusta SJK Markkinointiakatemiassa on mahdollista saada arvokkaan kokemuksen lisäksi rahallinen palkkio. Akatemialaiset pääsevät näkemään ja kokemaan huippu-urheilun tiiviin yhteisön sekä hyppäämään monenlaisten tapahtumien keskiöön upeassa toimintaympäristössä. Markkinointiakatemiassa on kannustava yhteisö ja ilmapiiri luoda erottuvaa sisältöä oman kiinnostuksen ja osaamisen mukaisesti.

Haku markkinointiakatemiaan on avoinna jatkuvasti. Mikäli haluat mukaan, tee meille omannäköisesi hakemus, joka tuo persoonasi ja osaamisesi esiin. Lähetä hakemuksesi haluamassasi muodossa osoitteeseen markkinointiakatemia@sjk.fi

Markkinointiakatemia toteutetaan Seinäjoen Jalkapallokerhon ja BSTR:n  yhteistyössä. Yhteistyö tarjoaa akatemialaisille laajaan osaaja- ja tukiverkoston. Lue lisää markkinointiakatemiasta.