Seinäjoen Jalkapallokerho teetti tutkimuksen viime kauden medianäkyvyydestä SJK:n edustusjoukkueen osalta ja tutkimuksen toteutti sponsoroinin tutkimuksiin erikoistunut, riippumaton Sponsor Insight Finland.
Vuonna 1996 perustettu Sponsor Insight Finland tekee vastaavia tutkimuksia useille Suomalaisille seuroille, yrityksille sekä kaupungeillle.
SJK:n medianäkyvyystutkimuksen tarkoitus oli seurata SJK:n näkyvyyttä TV:n urheiluohjelmissa ja lehtikuvissa kaudella 2013.
TV kanavista mukana olivat kaikki YLE:n kanavat, MTV3 sekä Nelosen kanavat. Sanomalehtien kuvaseuranta taas kattoi yhteensä 37 päivittäin ilmestyvää suomalaista sanomalehteä.
Tutkimustulosten mukaan SJK keräsi Ykkösen seuraksi paljon näkyvyyttä mediassa.
Arvioiden perusteella SJK sai viime kaudella Ykkösessä suurinpiirtein saman verran printtipuolen näkyvyyttä, kuin keskikastin Veikkausliigajoukkue. Muihin Ykkösen seuroihin verrattuna näkyvyys oli ylivoimainen.
TV puolella Ykköstä ei televisioitu, mutta silti SJK keräsi urheilulähtyksissä yhteensä melkein 20 minuuttia näkyvyyttä televisiossa. Mukana siis vain liikkuva kuva. Muilla Ykkösen seuroilla näkyvyyttä televisiossa ei ollut ollenkaan tai se oli vähäistä.
Seinäjoen urheiluseuroista SJK oli selvästi näkyvin printtimedian puolella ja varsinkin kesälajien puolella se on tällä hetkellä omassa kastissaan.
Ensi kaudella Veikkausliigassa SJK:n näkyvyys tulee lähes triplaantumaan, tämä arvioituna Veikkausliigan yleisen näkyvyyden ja Ykkösen näkyvyyden suhteella. Varsinkin liikkuvan kuvan osuus kasvaa merkittävästi, sillä Veikkauslliigaa televisioidaan aktiivisesti.
Simo Valakari ja SJK oli median keskipisteenä koko kauden Ykkösen seuroista.
Kauden 2013 tuloksia Sponsor Insight Finlandin tutkimuksessa
Tutkimustulosten mukaan SJK sai kaudella 2013 televisiossa kuvaosumia yhteensä 24 kappaletta ja minuuteissa se oli lähes 20 minuuttia. Katsojia SJK tavoitti television kautta näiden kautta yhteensä yli 5 miljoonaa.
Mainosaikaa, eli mainosten näkyvyyttä pelissä tai peliasuissa, tuli television kautta eniten YLE:n kanavien kautta, joka on minuuteissa lähes 10 minuuttia. MTV3:n kautta mainosaikaa tuli reilut kuusi minuuttia. Luvuissa ei ole mukana ostetut TV mainokset.
Printtimediassa SJK näkyi kuvissa yhteensä 182 kertaa kauden aikana ja näillä kattaa palstaneliöinä 41 385 neliösenttiä. Mikä on suurinpiirtein sama, kuin vanhasta Hesarista täyttäisi 12 kokonaista sivua SJK kuvilla. Lukijamäärä printtimediassa nousee näiden kautta yhteensä jopa 34 miljoonaan katsojakertaan. Tässäkään luvussa ei ole mukana ostetut mainokset, joita oli paikallislehtien lisäksi mm. Iltasanomissa.
Mediatila oli suurin paikallislehdissä Ilkka ja Pohjalainen, mutta heti perässä tulivat valtakunnalliset Aamulehti, Iltalehti ja Ilta-sanomat. Paikalliset viikkolehdet Seinäjoen Sanomat ja Epari eivät olleet tutkimuksessa mukana.
Luonnollisesti kaikkein eniten kuvia oli otettu Seinäjoen Keskuskentältä ja koko reilun 40 000 neliösentin yhteispalstatilasta yli 30 000 neliösenttiä oli kuvattu sieltä. Näin ollen kentän laitamainoksetkin ovat saaneet hyvin näkyvyyttä paitamainosten lisäksi.
Keskuskenttä ja siellä olevat sponsorien laitamainoksetkin saivat paljon näkyvyyttä
SJK näkyi myös muissa medioissa
Tutkimuksessa mukana olleiden medioiden lisäksi SJK näkyi erittäin suuresti myös internetin ja sosiaalisen median puolella, sekä Etelä-Pohjanmaan alueen paikallisissa julkaisuissa.
Erilaisissa verkkolehdissä SJK oli myös hyvin esillä ja seuran omien sosiaalisten medioiden; Facebookin, Twitterin, YouTuben ja Instagramin kautta, SJK tavoitti päivittäin tuhansia ihmisiä ja koko kauden aikana puhutaan sadoista tuhansista palveluissa vierailleista ihmisistä.
Lisäksi SJK näkyi ulkomaalaisissa medioissa, mm. Ruotsin, Viron ja Espanjan lehdissä olleissa jutuissa.
SJK:n pelit keräsivät myös katsojia. Kauden yleisökeskiarvo / peli oli n. 2000. Luku on Seinäjoen suurin.