SJK haluaa kasvattaa entisestään SJK-yhteisöä ja tavoitteena on 5000 katsojan yleisökeskiarvo vuoden 2020 loppuun mennessä. Tähän tavoitteeseen pääseminen vaatii entistä parempaa myynti- ja markkinointityötä, urheilullista menestymistä, ottelutapahtumien sekä niiden palveluiden edelleen kehittämistä.
Tavoitteisiin pyritään urheilupuolen toiminnan lisäksi uudella myynti- ja markkinointitiimillä. Tiimiin kuuluu toimitusjohtaja Teemu Virtanen sekä uusina aloittava myynti- ja markkinointijohtaja Joni Vesalainen ja myyntipäällikkö Matias Lampinen. OmaSp Stadionin puolella muiden tapahtumien markkinoinin ja myynnin vastuussa jatkavat toimitusjohtaja Jarkko Mäkelä ja myyntipäällikö Mimosa Pohjola. Harjoituskeskus Wallsport Areena kuuluu samaan SJK- ja stadionkonserniin.
– SJK-konsernin tavoitteena on lisätä stadionin eri käyttäjämääriä seuraavan kolmen vuoden ajan noin 20% / vuosi. Tavoitteena on vahvistaa sekä stadionin että seuran asemaa ja sisältöä eteläpohjalaisten elämässä. SJK:n urheilupuolen tavoitteet tulevat olemaan näitä pyrkimyksiä tukevia, kommentoi SJK:n puheenjohtaja Raimo Sarajärvi.
– SJK-konsernissa, joka työllistää lähes ympärivuotisesti 60 ihmistä, ymmärretään että seuraa ja koko seurayhteisöä pitää kehittää kokonaisvaltaisesti kaikila osa-alueilla, jotta sen merkityksellisyys ja asema voi kasvaa. Nyt tehdyt ratkaisut tukevat näitä pyrkimyksiä, päättää Sarajärvi.
– Tietenkin me haluamme toiminnan ja myynnin kasvattamista. On hyvä, että saamme lisää voimavaroja ja nimenomaan kokenutta kaartia myynnin ja markkinoinnin rakentamiseen. Haluamme olla tulevaisuudessa entistä isompi brändi ja tavoittaa yleisöä sekä yhteistyökumppaneita entistä enemmän. Nyt olemme saaneet hyvät henkilöt tähän ympärille ja sitä kautta saamme vuorenvarmasti vietyä asioita eteenpäin, sanoo SJK:n toimitusjohtaja Teemu Virtanen.
SJK:n uutena myynti- ja markkinointijohtajana aloittava Joni Vesalainen, on yksi Suomen tunnetuimpia urheilupuolen tekijöitä. Tällä hetkellä hän toimii Mikkelin Jukureiden jääkiekkoliigassa pelaavan joukkueen markkinointipäällikkönä, mutta siirtyy SJK-tehtäviin tammikuussa 2018.
– Hyvillä mielin palaan jalkapallopuolelle. Koko perhe Jyväskylässäkin on tästä paluusta tyytyväinen. VIisi vuotta olen ollut nyt jalkapallosta sivussa ja JJK-aika oli koko perheelleni tärkeää. Jalkapallo on kuitenkin sellainen laji, mitä olen itse pelannut, se on lähellä sydäntäni, joten on mukava palata sen pariin. Minulla on kuitenkin rikkautena se, että olen työskennellyt jääkiekon, koripallon ja jopa lentopallon parissa, kertoo Joni Vesalainen.
– Keskustelut Raimo Sarajärven kanssa seuran tavoitteista, olla kolmen vuoden sisällä vahva skandinaavinen seura, joka pelaa säännöllisesti Euroopan kilpailuissa ja jopa lohkovaiheessa, sytyttivät minut. Minä tulen Seinäjoelle antamaan kaikkeni sen eteen. Tavoite on, että yleisökeskiarvo nousee kolmessa vuodessa viiteen tuhanteen, ensi kaudella 3700, sitten 4500 ja lopulta 5000:een, Vesalainen jatkaa.
– Kävin viime lauantaina katsomassa seuran puitteet ja meinasin suoraan sanottuna lentää selälleni yllätyksestä, että olemmeko enää edes Suomessa? Nämä olosuhteet kestävät vertailun Suomessa mihin joukkueeseen ja lajiin tahansa. Aivan huippuolosuhteet. Muun muassa oma stadion, oma harjoitteluhalli ja oma bussi. Kun on tämmöiset käytettävissä, niin pelkästään jo ne on aikamoiset työkalut yrityspuolen myyntiin. Ylipäätään tämä on vaikuttava kokonaisuus, mikä Seinäjoella on. Omistajataho ja hallitus ovat vahvasti sitoutuneet yhteiseen päämäärään, kuvailee Vesalainen omia vaikuttimiaan liittyä mukaan SJK:n organisaatioon.
– Minulle ei ole väliä mikä se minun tittelini täällä on, mutta tulen tekemään kaikkeni sen eteen että pääsemme näihin tavoitteisiin yhdessä SJK:n kanssa, päättää Vesalainen lopuksi.
Intohimolla ja suurella sydämellä jokaisessa pestissään työskennelleen Vesalaisen ura urheilubisneksen parissa on kestänyt jo yli 20 vuotta. Hän on toiminut aiemmin muun muassa jääkiekon SM-Liigan myyntijohtajana sekä Veikkausliigassa ja Ykkösessä Jyväskylän JJK:n toimitustusjohtajana. JJK:n aikana hän voitti seuransa kanssa Suomen Urheilugaalassa 2011 Vuoden Markkininointiteko -palkinnon, JJK:n kerättyä kotiotteluihin yli 3100 katsojaa / peli, vaikka joukkue voitti vain kolme ottelua 26:sta.
SJK:n myyntipäällikkönä aloittava Matias Lampinen, on itse entinen jalkapalloilija. Urheilubisneksessä hänkin on toiminut pitkään, muun muassa SJK:n hallituksessa seuran kahdella ensimmäisellä kaudella sekä Kuortaneen Kuharannan Golf-keskuksen toiminnanjohtana. Urheilun ulkopuolella hän on toiminut mainonnan ja markkinoinin alalla yli viisi vuotta myyntitehtävissä.
– Valtava into ja halu päästä asiakkaiden kanssa tekemisiin mahdollisimman nopeasti. Aika läheltä olen tätä seinäjokista jalkapalloa koko ikäni seurannut, junnuista aikuisiin saakka, ja taustaa on jo molemmista seuroista SJK:n takaakin, joten ei kyllä SJK olisi paljoa innokkaampaa tyyppiä voinut tähän tehtävään löytää, naurahtaa Matias Lampinen.
– Työnkuva on niin lähellä sitä, mistä itse tykkään. Tietenkin urheilu, mutta myös se, että saa olla asiakkaiden kanssa ja palvella heitä. Joten se myynti tulee siinä niin kuin sivussa. Tietenkin se myynti on tässä se kaikkein tärkein homma, mutta en minä pystyisi kyllä kovin kauaa missään kellarivarastoissa yksin pyöriä, että siinä mielessä aika sosiaalinen ihminen olen. Itselleni on kaikki ihmiset tässä porukassa myös ennestään tuttuja, ainoastaan joukkue on muuttunut siitä, kun itse olen ollut hallituksessa mukana. Joten valtava hinku on päästä jo töihin, Lampinen kertoo lopuksi.
SJK-yhteisöön kuuluu SJK:n edustusjoukkueen lisäksi SJK Akatemia, jonka alaisuudessa on junioripelaajien ammattilaisuuteen valmistava toiminta sekä näiden valmennus. SJK-juniorit pyörittää junioritoimintaa SnadiKerhon 3-5-vuotiaista B-juniori-ikäisiin ja mukana on noin 500 junioripelaajaa. SJK:n seurayhteisön taustalla vaikuttaa yli 600 yritystä sekä tukijaa. SJK on katsojamääriltään sekä pelaajamääriltään Seinäjoen suurin urheiluseura. Katsojakeskiarvo on hieman alle 3000 katsojaa / peli. SJK:n markkina-alueella on potentiaalia kasvaa entistä suuremmaksi, sillä Seinäjoki on yksi Suomen nopeimmin kasvavista markkina-alueista.
SJK tiedottaa urheilupuolen asioista talven aikana ja jo ensi viikolla on luvassa edustusjoukkueen uuden valmennusryhmän esitteleminen medialle. Joukkueen rakennus on hyvässä vaiheessa ja edustusjoukkueen halutaan olevan valmis hyvissä ajoin ennen ensi kauden alkua. Kausikorttimyynti kaudelle 2018 avautuu yleiseen myyntiin maanantaina 6.11. klo 10:00.