Seinäjoen Jalkapallokerhon kausi oli urheilullisen menestyksen lisäksi melkoinen esiinmarssi Suomen valtakunnallisessa mediassa.
Vaikka SJK näkyi jo ennätyksellisen hienosti mediassa Ykkösenkin kausilla, meni vuosi sitten tehdyt arviot näkyvyyden mahdollisesta triplaantumisesta pahasti metsään, sillä näkyvyys suorastaan räjähti Veikkausliigassa. SJK näkyi niin printtimediassa kuin televisiossa moninkertaisesti aiempiin kausiin verttattuna ja varsinkin television osuus kasvoi merkittävästi.
SJK keräsi kauden aikana Suomen pääkanavilta (YLE 1, YLE 2, YLE FEM, MTV3 ja Nelonen) peräti 42 miljoonaa katselukertaa! Lukema on merkittävä, sillä esimerkiksi kaudella 2013 Veikkausliigassa pelannut naapuriseura Vaasan Palloseura, keräsi vain 19 miljoonaa katselukertaa, ja VPS voitti tuolla kaudella mitalin kuten SJK tällä kaudella.
Kokonaisuudessaan SJK näkyi kaudella 2014 yhteensä yli kolme tuntia televisiossa, vaikka mikään tutkimuksessa mukana olevista kanavista ei edes televisioinut otteluita. Vertailuna, kauden 2013 osuus SJK:lla oli hieman alle 20 minuuttia. Otannassa on mukana ainoastaan liikkuva kuva.
Myös Veikkausliigan näkyvyys mediassa on kokonaisuutena kasvanut hieman edellisestä kaudesta, mutta nousu ei ole yhtä merkittävä kuin SJK:n osalta.
Seinäjoen urheiluseuroista SJK oli selvästi näkyvin sekä televisiossa, että valtakunnallisen printtimedian puolella. Tällä hetkellä SJK onkin yksi tunnetuimpia asioita Seinäjoelta. Euro-otteluiden myötä SJK tulee näkymään ensi kaudella entistä enemmän mediassa ja valtakunnallisen median lisäksi myös kansainvälisessä mediassa.
Televisionäkyyvyyden tutkimuksen toteutti sponsoroinin tutkimuksiin erikoistunut, riippumaton Sponsor Insight Finland. Vuonna 1996 perustettu Sponsor Insight Finland tekee vastaavia tutkimuksia useille Suomalaisille seuroille, yrityksille sekä kaupungeillle.
Myös yleisömäärä kasvoi
SJK:n yleisökeskiarvo kasvoi edellisestä kaudesta reilulla 300:lla katsojalla ja lukema 2300 katsojaa / peli, oli koko Veikkausliigan kolmanneksi suurin. SJK:n edellä yleisökeskiarvoissa oli ainoastaan HJK ja FC Lahti.
Yleisökeskiarvo on siinäkin mielessä kova, että Keskuskentän katsomoihin mahtuu vain noin 2500-3000 katsojaa. Katteen alle näistä vain reilut 800 katsojaa. SJK on yleisömäärillä mitattuna Seinäjoen suurin seura jo neljättä vuotta putkeen. Vertailuna, Seinäjoen toisiksi suurin yleisölaji, pesäpallo ja sen suurseura JymyJussit, keräsi päättyneellä kaudella noin 1600 katsojan yleisökeskiarvon. Ennen kauden alkua SJK asetti yleisökeskiarvotavoitteeksi 2500 katsojaa / peli, joten tuosta jäätiin noin 200:lla katsojalla.
SJK oli myös toisiksi kiinnostavin vierasjoukkue Veikkausliigassa, sillä vieraspelien yleisökeskiarvon vertailuissa SJK sijoittui HJK:n jälkeen niukasti toiseksi. HJK:n lukema oli 2471 ja SJK:n 2435.
Kauden suurin kotiottelu, elokuun lopulla pelattu SJK – HJK, keräsi Seinäjoen Keskuskentälle ja sinne tuotuihin lisäkatsomoihin peräti 4079 katsojaa. Tuo oli samalla koko liigan 11. suurin yksittäisen ottelun katsojamäärä.
SJK:n suurin yleisö kaudella oli vierasottelussa HJK:ta vastaan ja tuo toukokuussa pelattu ottelu keräsi kaikkiaan 6011 katsojaa. Samalla se oli kauden kolmanneksi suurin ottelu yleisömäärältään.
Koko Veikkausliigan katsojakeskiarvo oli 2045 katsojaa / peli.
SJK kiinnosti katsojia kotona ja vieraissa. Kuva SJK – HJK ottelusta, joka keräsi Keskuskentän lehterit ääriään myöten täyteen.