SJK:n elektronisen kilpapelaamisen joukkue SJK eSports on nyt ollut toiminnassa yli vuoden. Sen kunniaksi peliorganisaation farmi- ja yhteistyöseurana toiminut Rynnäkköviikset, tulee brändinä irtautumaan kokonaan kilpapelaamisesta ja tilalle tulee SJK eSports Akatemia.
Oman SJK eSports Akatemian myötä e-urheiluhankeesta tulee entistä yhtenäisempi ja kaikki Rynnäkköviiksien kilpapelaajat siirtyvät SJK:n värien alle Akatemiaan. Myös kaikki tiedotteet tullaan jatkossa jakamaan SJK eSportsin kanavien kautta. Rynnäkköviikset jatkaa osana pelialaa erillisenä toimijana, tuottamassa tapahtumia ja edistämässä harraste- sekä viihdepelaamisen puolta.
– Reilu vuosi sitten kaikki lähti käyntiin Rynnäkköviiksien perustamisesta. Sen tie kilpajoukkueena on nyt kuitenkin tullut päätökseen. Näemme, että muutos tulee edistämään ja selkeyttämään e-urheiluseuran toimintaa kokonaisuutena, sanoo SJK eSportsin manageri Pekka Riihimaa, joka on myös Rynnäkköviiksien perustaja.
SJK eSportsin mediapuolelle liittyy Joel Heirala, jonka tehtävänä on tuottaa ensisijaisesti videomateriaalia peliorganisaation kanaville. SJK eSportsin ja Rynnäkköviiksien toimihenkilöinä toimineet Matteus Markko ja Ilkka Säkkinen puolestaan jättävät SJK eSportsin henkilökohtaisten syiden vuoksi. Organisaatiossa jatkaa edelleen manageri Riihimaan lisäksi, tapahtumatuottaja Mikko Jokipii ja mentaali- ja fysiikkavalmentaja Perttu Leppä. Lisäksi organisaatiossa toimivat mediatuottajat Toni Roponen ja Tommi Kauramäki.
–Toimihenkilöstömme tulee kokonaisuutena pysymään edelleen todella vahvana. Meillä on ryhmässä monen alan osaamista ja ammattitaitoa. Joelin tulo SJK eSportsin riveihin tulee entisestään laajentamaan mediapuolen toimintaamme, kertoo Riihimaa.
SJK eSports on vuoden aikana kehittynyt organisaationa erityisesti tapahtumajärjestäjänä ja kesällä sekä alkutalvesta yhteistyössä Ilta-Sanomien kanssa järjestetyt IS Cupit sekä FIFA- ja NHL-pelisarjojen puolella, olivat menestyksiä. Parhaimmillaan tapahtumat keräsivät tuhansien yleisöt ja rahapalkinnot nousivat niin ikään tuhansiin. Ensimmäinen pidettiin Seinäjoella OmaSp Stadionilla ja jälkimmäinen Helsingin Kampin ostoskeskuksessa. Vuoden aikana SJK eSports sai mukaansa useita yhteistyökumppaneita, joista osa on merkittäviä valtakunnallisia toimijoita.
Toimintaa laajennettiin myös omalla pelitalolla, jossa aluksi harjoitteli organisaation omat pelaajat. Seinäjoella sijaitsevassa talossa on yöpymismahdollisuudet, keittiö ja kaikki kilpapelaamiseen vaadittavat laitteet. OmaSp Gaming House -nimellä kulkevaa pelitaloa myös vuokrataan yhdistyksille ja kaveriporukoille peli-iltojen viettämiseen. Pelitalon varaussivusto siirtyy SJK:n nettisivuille, eSportsin alaisuuteen. Asiasta tullaan tiedottamaan lisää lähitulevaisuudessa.
– Pelitalo on ainutlaatuinen harjoittelu- ja ajanviettopaikka kilpapeliharrastajille sekä yleisesti pelailun ystäville. Se tarjoaa käyttäjilleen aivan uudenlaisen elämyksen. Pelitalohankkeeseen tullaan tekemään lähiaikoina myös todella merkittävä uudistus, joka tulee entisestään parantamaan pelaajien harrastusmahdollisuuksia, Riihimaa sanoo.
Pelaajistossa muutoksia
SJK eSportsin ensimmäisenä kiinnityksenä toiminut FIFA-pelin Suomen ykkösiin kuulunut Juho ”Koppinen” Järvelä, on päättänyt lopettaa kilpapeliuransa. Hän edusti SJK eSportsia vuoden verran, mutta viimeisen puolen vuoden ajan hän on tasapainotellut paljon kilpapelaamisen ja työelämän välillä. Työvuorojen venyessä välillä myös viikonloppuille, on hän tehnyt päätöksen jättäytyä peliuralta.
Peliurallaan Koppinen oli Suomen parhaita FIFA-pelaajia. Hän oli kaksinkertainen Suomen mestari ja menestynyt myös kansainvälisesti. Parhaana saavutuksena MM-kisojen sijat 9.-16. Viime keväänä Koppinen osallistui Pohjoismaiden mestaruusturnaukseen, jossa sijoitus oli lopulta 8.-11. Hän osallistui myös SJK eSportsin järjestämään IS Cup turnaukseen Seinäjoen OmaSp Stadionilla. SJK eSportsin väki kiittää Järvelää kuluneesta vuodesta ja toivottaa onnea työelämään.
Vuoden aikana SJK eSports on hakenut peli- ja pelaajapuolella paikkaansa ja pelaajarekrytoinneissa on ollut onnistumisia sekä omia haasteita. Viime keväänä mukaan liitetty PC-puolen joukkuepelaamisen ammuntapelisarja CS:GO -joukkue, sai ensin menestystä, mutta lopulta kaikkien joukkueen pelaajien motivaatio ei riittänyt ammattimaiseen harjoitteluun sekä sitoutumiseen ja joukkue hajosi. SJK eSports päätti tuon jälkeen keskittyä konsolipelipuolelle ja tapahtumien järjestämiseen, mutta pitää edelleen tulevaisuudessa ovet avoimena myös PC-puolelle.
Ennestään SJK:n riveissä oli jo alkuvuodesta kiinnitettynä FIFA- ja NHL-pelisarjojen Suomen huippupelaajat, mutta kesällä joukkoon saatiin entisestään vahvistusta. Aluksi yhteistyöseura Rynnäkköviiksissä kannuksensa hankkinut Anton ”Anzinho” Korvenaho kiinnitettiin syksyllä SJK eSportsin edustusjoukkueeseen ja häntä seurasi viisinkertainen Suomen mestari NHL-pelisarjan puolella oleva Hannes ”Hansulinho” Kettunen. Anzinho on edustanut Suomea kansainvälisissä turnauksissa ja voitti kesällä SJK:n järjestämän IS Cupin mestaruuden sekä rahapalkinnon. Samaan saavutukseen pystyi NHL-pelisarjan puolella Hansulinho alkutalvesta IS Cup 2 -turnauksessa Helsingin Kampissa.
Jatkossa SJK:n edustusjoukkueessa FIFA-jalkapallopelisarjan puolella SJK-paitaa kantaa edelleen Anzinho ja NHL-jääkiekkopelisarjan puolella kaksikko Hansulinho ja Risto ”Dominointi” Järvi. Kolmikko edustaa lajiensa parhaimmistoa Suomessa. Heidän pelejään voi seurata lähes joka päivä SJK eSportsin Twitch-kanavalta. Elektronisen urheilun sarjat ovat parhaillaan käynnissä niin Suomessa kuin maailmalla.
– Meillä on tällä hetkellä edustuksessa hyvä ja tasapainoinen kolmikko mukana kilpapelikentillä. Jokaiselta löytyy motivaatiota kehittyä sekä halua viedä omaa lajia eteenpäin Suomessa. Akatemian puolella meillä harjoittelee nuoria osujia sisältävä CS-joukkue tulevia koitoksia varten. Haluamme toki tulevaisuudessa tuoda jälleen edustukseenkin kilpailukykyisiä joukkueita PC-peleistä, mutta tällä hetkellä meille on ensiarvoisen tärkeää keskittyä nykyiseen kokoonpanoomme, vahvistaa manageri Riihimaa lopuksi.
SJK eSports joukkueen löydät SJK:n sivuilta tästä linkistä. Lisäksi organisaatiolla on omat Facebook-sivut, oma Twitter-tili ja Instagram. Ota kaikki seurantaan ja pysyt ajan hermolla elektronisen urheilun tapahtumista ja peleistä.