Paluun kotikaupunkiinsa Seinäjoelle tekevä Kankaanpää, aloittaa SJK-konsernin markkinointijohtajana 2.1.2020 alkaen. Kankaanpää on koonnut yhdessä toimitusjohtaja Sami-Petteri Kivimäen kanssa ympärilleen markkinointiryhmän, joka aloittaa tulevaa kautta valmistelevan työnsä välittömästi.
Kankaanpää on toiminut viime vuodet jääkiekkoseura Tampereen Ilveksen markkinointipäällikkönä. Ennen Ilvekseen siirtymistä hän toimi kausien 2016-2017 aikana SJK:n myyntipäällikkönä ja vastasi osaltaan yritysmyynnin ja ottelutapahtumien kehittämisestä.
– Työskentelin SJK:n palveluksessa edellisen kerran kausien 2016 – 2017 aikana ja tuolta aikakaudelta on jäänyt paljon hyviä muistoja. Urheilullisena kohokohtana oli tietysti Suomen Cupin voitto, mutta päällimmäisenä kaudesta jäi mieleen se valtava yhteenkuuluvuuden tunne, joka OmaSp Stadionilla parhaimmillaan vallitsi, sanoo Jussi Kankaanpää
– Toisaalta havaitsin jo tuolloin potentiaalin, jota emme pystyneet hyödyntämään sataprosenttisesti. Tämä jäi painamaan mieltäni ja lähtiessäni Ilvekseen keväällä 2017 tiesin, että tulen vielä jossain vaiheessa palaamaan Seinäjoelle. En tiennyt koittaisiko tuo hetki kahden, viiden vai kymmenen vuoden päästä, mutta tänä syksynä tavattuani toimitusjohtaja Sami-Petteri Kivimäen sekä SJK:n talousjohtajana toimivan Heikki Leppäsen, tunnistin hetken koittaneen.
– SJK ei ollut suinkaan ainoa vaihtoehtoni, mutta lopulta seuran lunastamaton potentiaali sekä konsernirakenteen tuomat mahdollisuudet olivat vastustamaton yhtälö. Uskon vakaasti, että tulevalla kaudella sekä kentällä että kulisseissa tullaan näkemään entistäkin ammattitaitoisempi ja uskottavampi SJK, Kankaanpää vakuuttaa.
Kankaanpää on vuoden loppuun asti helmikuussa alkaneella opintovapaallaan, mutta vuoden vaihteen jälkeen fokus siirtyy sataprosenttisesti Seinäjoelle. Hänen vastuullaan tulee olemaan koko SJK-konsernin markkinoinnin ja viestinnän johtaminen sekä yhteistyökumppanuuksien kehittäminen.
– Vuoden 2018 alussa päätin jäädä opintovapaalle viimeistelemään kesken jääneitä maisterivaiheen opintojani Tampereen yliopiston johtamiskorkeakouluun. Opintovapaan aikana olen pyrkinyt kehittämään ymmärrystäni ennen kaikkea markkinoinnista, kuluttajakäyttäytymisestä sekä strategisesta johtamisesta. Kokemukset koulumaailmasta ovatkin olleet todella silmiä avartavia – kiitos aiemman työhistoriani tarjoaman perspektiivin, sanoo Kankaanpää.
Tulevia työtehtäviään Kankaanpää odottaa innolla ja samalla hän pohtii seuran tulevaisuutta ja mahdollisuuksia.
– Jalkapallon kaltaisessa intohimobisneksessä on luonnollista, että SJK:n nykytila näyttäytyy ulospäin pitkälti seuran edustusjoukkueen urheilullisen menestyksen kautta, mutta sen ei saa antaa sokaista – hyvinä tai huonoina aikoina. Konsernin taustalla on tehty jo yli vuoden verran vahvaa ja määrätietoista työtä kurssin kääntämiseksi. Kaikki toimenpiteet eivät näy välittömästi, mutta olen erittäin vakuuttunut strategiasta, jonka SJK:n operatiivinen johto minulle esitti. Uskon vahvasti, että kova työ ja intohimoinen suhtautuminen arkeen tulevat kantamaan hedelmää jo tulevan kauden aikana.
– Yksinkertaisesti kiteytettynä: ”arki on saatava keskustelemaan potentiaalin kanssa”. Tämä toimitusjohtaja Kivimäen minulle esittämä lausahdus toimii yhteisenä ohjenuoranamme ja johtaa meitä kohti korkealle asetettuja visioitamme.
SJK:n seurajohdossa ollaankin tyytyväisiä seuraan nyt paluun tekevästä Kankaanpäästä.
– Olen erittäin iloinen Jussin saapumisesta seuraamme. Hänessä saamme urheilubisneksestä monipuolista kokemusta ja näkemystä omaavan ammattilaisen, joka tuntee toimintaympäristömme. Luotan vahvasti siihen, että Jussi vie markkinoinnin sekä myynnin kokonaisuutta tuloksekkaasti eteenpäin yhdessä tiimin kanssa, sanoo SJK:n toimitusjohtaja Sami-Petteri Kivimäki
SJK:n media officer Lari Paski jatkaa Kankaanpään johtamassa markkinointiryhmässä pääasiallisena vastuualueenaan seuran viestintään liittyvät tehtävät.
Kankaanpää kommentoi Paskin jatkosopimusta.
– Larin pitäminen osana markkinointiryhmäämme on ensiarvoisen tärkeää, koska hän jos joku tuntee seuran historian ja osaa peilata sitä nykyhetkeen. Jotta voimme rakentaa elämyksellisiä ottelutapahtumia ja vastata alati kovenevaan kilpailuun kuluttajista, on meidän tunnistettava entistä paremmin sekä toimintaympäristömme että SJK:n historia. Toisaalta Lari tarjoaa valtavan voimavaran myös jalkapallokulttuuriin ja kannattajatoimintaan liittyvän ymmärryksensä kautta, sanoo Kankaanpää.
– SJK:n suhteen tehtävämme on myydä ihmisille ja yrityksille elämyksiä ja uskon, että Lari pystyy oman tietotaitonsa avulla auttamaan ryhmäämme elämysten luomisessa. Lisäksi Paski vastaa jatkossakin otteluennakkojen- ja raporttien tekemisestä sekä konserniin liittyvän viestinnän koordinoinnista yhdessä minun kanssani. Pitkän linjan kannattajana ja SJK:n kannattajaryhmän perustajajäsenä, hän toimii myös seuran SLO:na luoden linkin kannattajien ja seuran väliin.
Myös Paski uskoo vahvasti tulevaan ja valaa samalla uskoa myös muihin kannattajiin.
– Seurassa sen alusta alkaen mukana olleena on helppo peilata nykytilannetta menneisyyteen. Tällä hetkellä seuran ja sitä ympäröivän konsernin sisällä tehdään asioita laadukkaammin kuin koskaan aikaisemmin. Uskon myös uuteen markkinointiryhmäämme täydestä sydämestäni. Me ollaan kaikki isolla sydämellä seuran takana, kasvettu tähän yhteisöön ja Seinäjoen jalkapalloon, sanoo Lari Paski.
– Työni on jo pitkään ollut melko yksinäistä ja olen vastannut suurista kokonaisuuksista, kuten seuran ja koko konsernin viestinnästä. Mediatiimin suhteen olen saanut apuja kesätyöläisiltä ja seuraa rakastavilta kannattajilta, mutta tulevalla kaudella tämä osa-alue harppaa nähdäkseni merkittävän askeleen eteenpäin. Haluan kuitenkin samassa yhteydessä kiittää kaikkia apunani olleita henkilöitä, erityisesti Juuso Raja-Ahoa, jonka panos myös kauden 2019 aikana on ollut korvaamaton. Toivon, että hän on tulevaisuudessa taas jollain tavalla mukana, kunhan koulukiireiltään ehtii, Paski kiittelee.
Markkinointitiimiä täydentämään asettuu Tommi Kilpiö, jonka vastuulla on pitää huolta SJK-konsernin yhtiöiden visuaalisesta ilmeestä ja kehittää sitä. Kilpiö on yrittäjä-taustainen media-alan ammattilainen, joka on työskennellyt niin elokuva-, mainos-, kuin TV-tuotannoissakin. Tulevalla kaudella Tommin ammattitaitoinen kädenjälki tulee näkymään läpi kanavien – aina ottelutapahtumasta sosiaalisen median kanaviin
– SJK on minulle sydämen asia, ja tuntuu hienolta päästä mukaan osaksi markkinointitiimiä ja viemään omalla työlläni SJK:n toimintaa eteenpäin, sanoo Tommi Kilpiö.
Kankaanpää näkee Kilpiön liittymisen osaksi markkinointiryhmää erittäin arvokkaana.
– Videotuotannosta ja graafisesta ulkoasusta vastaava Tommi Kilpiö tulee olemaan loistava täsmäase seuran ja koko konsernin markkinointiviestintää kehitettäessä. Tommi on erittäin luova, ammattitaitoinen ja kunnianhimoinen persoona, joka sopii joukkoomme mainiosti. Keskusteluissani toimitusjohtaja Kivimäen kanssa painotin tämän osa-alueen tärkeyttä ja Tommin rekrytoinnin myötä saimme juuri sen mitä tavoittelimme. Hänen osaamisensa kautta potentiaalimme saadaan ulosmitattua maksimaalisesti myös markkinoinnin osalta, sanoo Kankaanpää.
Lopuksi Kankaanpää avaa hieman ajatuksiaan tulevasta.
– Ensimmäisenä toimenpiteenämme tulee olemaan nykytilan analyysi, jonka jälkeen siirrymme yhteisen markkinointistrategian luomiseen. Jatkossa tavoitteenamme on luoda seuran markkinointiin aikataulutettu rytmi, jossa käytämme mahdollisimman monipuolisesti eri kanavia. Tulevalla kaudella pyrimme tarjoamaan sidosryhmillemme elämyksiä ja mielenkiintoista sisältöä myös ottelutapahtumien ulkopuolella.
– Uskomme ja toivomme, että asiat kentällä muuttuvat haluamaamme suuntaan ja Seinäjoella tullaan jo lähitulevaisuudessa pelaamaan mestaruudesta. Yhteistyökumppanuutemme ja yleisömäärämme eivät voi kuitenkaan nojata pelkästään urheilulliseen menestykseen, vaan lisäarvoa on pystyttävä tuottamaan myös muilla tavoilla. Yksi merkittävimmistä tekijöistä lisäarvon tuottamisen taustalla on kunnianhimoinen ja luova markkinointitiimi, joka pystyy tarjoamaan kuluttajille elämyksiä myös urheilullisten tulosten ulkopuolella. Toisaalta tehtävänämme on tarjota alueen yrityksille laadukas markkinointialusta, joka tavoittaa ja sitouttaa.
– SJK on merkittävä ja näkyvä toimija, joka kiinnostaa niin paikallisestikin kuin kansallisestikin. Tämän kiinnostuksen entistä tehokkaampi valjastaminen osaksi yritysten markkinointia, tulee olemaan yksi tulevan kauden strategisista painopisteistämme, painottaa Kankaanpää vielä lopuksi.
Jo aiemmin syksyllä SJK kertoi palkanneensa OmaSp Stadionin tapahtumamyynnin vastaavaksi Virpi Hautamäen, jolla on pitkä kokemus muun muassa konferenssi- ja kokouspalveluiden järjestämisestä. Lisäksi SJK:n myyntipäällikkönä jatkaa Matias Lampinen entiseen tapaan.
– Olemme viimeisen vuoden ajan rakentaneet organisaatiota vastaamaan tulevaisuuden haasteita ja tarpeita. Markkinoinnin ja viestinnän kehittäminen ovat olleet keihäänkärkiä tässä kehitystyössä. Lari ja Tommi ovat vastuualueidensa ammattilaisia ja muodostavat Jussin johdolla jatkossa vahvan tiimin. Olen tyytyväinen henkilöstömme kokonaisuuteen ja voimme jatkaa matkaamme luottavaisin mielin, kertoo SJK:n toimitusjohtaja Sami-Petteri Kivimäki vielä lopuksi.
Veikkausliiga on parhaillaan maajoukkuetauolla ja se jatkuu kauden päätöskierroksella lauantaina 19.10. Silloin SJK kohtaa OmaSp Stadionilla FC Lahden ja ottelu alkaa klo 15:00. Ennakkoliput SJK:n verkkokaupasta sekä arkisin klo 9-16 SJK Shopista.
Samana lauantaina 19.10. illalla, SJK viettää koko seuraväen ja kannattajien kanssa yhteistä kauden päätöstapahtumaa, SJK Family Nightia. Ovet OmaSp Stadionin Carlsberg Sports Barissa aukeaa klo 20:00 ja ohjelmaosuus noin klo 21:30. Tilaisuudessa huomioidaan seuran jättäviä pelaajia ja henkilöitä, palkitaan vuoden onnistujat ja vietetään vielä kerran yhteistä iltaa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.